تبلیغات
digitaliaa - مطالب تیر 1397


Admin Logo
themebox Logo
نویسنده :درسا م
تاریخ:یکشنبه 3 تیر 1397-01:35 ب.ظ

اشخاصی که مکلف به داشتن دفتر تجاری هستند

دفاتر تجاری عبارت از دفاتر مخصوصی است که تجار تمام امور مربوط به داد و ستدهای خود را در آن درج می نمایند. این دفاتر عبارت اند از : دفتر روزنامه، دفتر کل ، دفتر دارایی و دفتر کپیه .

    دفتر روزنامه

وفق ماده 7 ق.ت، " دفتر روزنامه دفتری است که تاجر باید همه روزه مطالبات و دیون و داد و ستد تجاری و معاملات راجع به اوراق تجاری ( از قبیل خرید و فروش و ظهرنویسی ) و به طور کلی جمیع واردات و صادرات تجاری خود را به هر اسم و رسمی که باشد و وجوهی را که برای مخارج شخصی خود برداشت می کند در آن دفتر ثبت نماید ".
مفصل ترین دفتر تاجر، دفتر روزنامه است و تمامی آن چه که از تجارتخانه خارج و وارد می شود، باید در این دفتر قید شود. در دفتر روزنامه حتی مخارج شخصی نیز باید قید شود. قید مخارج شخصی می تواند نشان دهنده این باشد که مخارج شخصی تاجر نسبت به درآمد او در ایام عادی فوق العاده بوده یا خیر زیرا اگر مخارج، نسبت به درآمد او فوق العاده باشد مانند آن که با وجود بدهکار بودن به مسافرت خارجی رفته و هزینه زیادی صرف کرده باشد، طبق بند 1 ماده 542 ق.ت از موارد ورشکستگی به تقصیر اجباری می باشد.

    دفتر کل

به موجب ماده 8 ق.ت ، " دفتری است که تاجر باید کلیه معاملات را لااقل هفته ای یک مرتبه از دفتر روزنامه استخراج و انواع مختلف آن را تشخیص و جدا کرده و هر نوعی را در صفحه مخصوصی در آن دفتر بطور خلاصه ثبت کند ".
دفتر کل، دفتر انواع حساب هاست و به زبان ساده رونویسی از دفتر روزنامه است. البته با 2 تفاوت :
1. در دفتر روزنامه مطالب لازم باید هر روز نوشته شود ولی در دفتر کل حداقل هفته ای یک بار.
2. معاملات دفتر روزنامه به تفکیک موارد دفتر کل می شود.
نکته : به موجب ماده 7 آیین نامه نحوه تنظیم و تحریر نگاهداری دفاتر موضوع تبصره 2 قانون مالیات های مستقیم، امروزه از دفتر معین برای تفکیک و مجزا ساختن هر یک از حساب های دفتر کل استفاده می شود و هم چنین به موجب ماده 13 همین آیین نامه، کلیه عملیات ثبت شده در دفتر روزنامه هر مته باید حداکثر تا روز 15 ام ماه بعد به دفتر کل منتقل شود.

    دفتر دارایی

به موجب ماده 9 ق. ت ، " دفتری که تاجر باید هر سال صورت جامعی از کلیه دارایی منقول و غیرمنقول و دیون و مطالبات سال گذشته خود را به ریز ترتیب داده  در آن دفتر ثبت و امضا نماید و این کار باید تا پانزدهم فرورین سال بعد انجام پذیرد ".
دفتر دارایی صورت وضعیت سال گذشته مالی تاجر می باشد. همان طور که می دانیم دارایی هم جنبه مثبت دارد و هم جنبه منفی. پس کلیه مطالبات، بدهی ها و اموال باید در داین دفتر قید شود. تنها دفتری که برای نوشتن مندرجات آن تاریخ معین در نظر گرفته شده دفتر دارایی است، زیرا باید تا پانزدهم فروردین سال بعد تکمیل شود.
نکته : تنها دفتری که به امضای تاجر نیاز دارد ، دفتر دارایی است و دفتر روزنامه و کل و کپیه به امضای تاجر نیاز ندارد.

    دفتر کپیه

به موجب ماده 10 ق.ت، " دفتری که تاجر باید کلیه مراسلات و مخابرات و صورت حساب های صادره خود را در آن به ترتیب تاریخ ثبت نماید .
تبصره : تاجر باید کلیه مراسلات و مخابرات و صورت حساب های وارده را نیز به ترتیب تاریخ ورود مرتب نموده و در لفاف مخصوصی ضبط کند ".
دفتر مراسلات و مخابرات تاجر است و فقط مراسلات و مخابرات وارده باید در لفاف مخصوص ضبط شود و مراسلات و مخابرات صادره در دفتر کپیه قید می شود. تنها دفتری که قبل از آن که چیزی در آن نوشته شود به امضای نماینده اداره ثبت نیاز ندارد، دفتر کپیه است. دفتر روزنامه و کل و دارایی به امضای نماینده اداره ثبت قبل از تحریر نیازمند است. غیر از امضای نماینده اداره ثبت، سایر شرایطی که برای دفاتر تجاری لازم است در دفتر کپیه نیز باید رعایت شود.
نکته : امروزه به جای دفتر دارایی، از ترازنامه یا بیلان و به جای دفتر کپیه از دفتر اندیکاتور یا نامه نما یا بایگانی الکترونیک استفاده می شود.

    اشخاصی که مکلف به داشتن دفتر تجاری هستند :

ماده 6 قانون تجارت این اشخاص را معین کرده است : تجار به استثنای کسبه جزء، یعنی تجاری که طبق ماده 19 قانون تجارت تعیین مصادیق آن ها به نظامنامه وزارت دادگستری محول شده است.
در این ارتباط، لازم به توضیح است که وزارت دادگستری در تاریخ 15/3/1311 آیین نامه ای به تصویب رساند و کسبه را چنین معرفی کرد : 1) کسانی که فروش سالیانه آن ها از صد و بیست هزار ریال تجاوز نکند ؛ 2) شوفر ، گاریچی و مکاری از هر قبیل ؛ 3) متصدیان حما و نقل به شرطی که عایدی سالیانه آن ها از دوازده هزار ریال تجاوز نکند. به سبب تغییر قدرت خرید پول در سال های بعد، قوه قضاییه در سال 1380 نظامنامه جدیدی به تصویب رساند که در آن برای تشخیص کسبه جزء درآمد دریافتی به عنوان ملاک اعمال می شود. به موجب ماده واحده جدید کسبه جزء کسانی هستند که 1) میزان فروش آنان در سال از یکصد میلیون ریال تجاوز نکند؛ 2) در مورد ارائه کنندگان خدمات ، دریافتی آنان در سال از مبلغ پنجاه میلیون ریال تجاوز نکند.
تشخیص کسبه جزء با ملاک درآمد دریافت سالانه، ملاک ثابتی نیست و بهتر است قانون گذار برای تعیین مصادیق کسبه جزء از ملاک های ثابت استفاده کند، مثل ماده 5 قانون مالیات بر درآمد مصوب 16/ 1/ 1335 که کسبه را کسانی تلقی کرده بود که " کالا را منحصراَ به مصرف کننده بفروشد ".


دامنه ها


adakit.ir

almasshoping.ir     aliabad-samacollege.ir    persianissimo.ir       rashtcemetery.ir    kafetakhfif.ir          axnew.ir

iranmicronet.ir    astaraonline.ir    atenas.ir    ghorvehtvto.ir     concrete-day.ir


greencard-pro.ir   varshahid.ir   fllowers313.ir         polyethylenes.ir     boran-barzan.ir        chemaztapeh.ir

*************************************************************************

mersada.ir


****************************************************************

***********************************************************************


      

*********************************************************************

*************************************************************************
***********************************************************************

 asrejavanan.ir  buyshimmer.ir femalehours.ir arbbatarh.ir buy-best.ir

 ******************************************************************

bahalbaxx.ir  iranwebbase.ir pnn24.ir rao-co.ir   sisx.ir

*******************************************************************

adote.ir asnafkaraj.ir b8b.ir gorganblog.ir buyslim-patch.ir downloadmovies.ir e-fakhteh-a.ir
 
**********************************************************************
 Ansar83.ir  lovelykids.ir  mazinet.ir   galaxy-kids.ir  gilanjobs.ir   b-gharargah.ir
Bia2prozhe.ir  newsresan.ir     Yeganehcloob.ir  zibar.ir  Castledl.ir ddfsb.ir  Deckcha.ir
 



داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

نویسنده :درسا م
تاریخ:یکشنبه 3 تیر 1397-01:17 ب.ظ

حقوق شرکا در شرکت بامسئولیت محدود

اشخاص حقیقی و حقوقی برای دستیابی به سود باید کلیه ی توانایی خود، که می تواند سرمایه و یا تخصص خاصی باشد در کنار یکدیگر قرار داده و با رعایت قوانین در چارچوب خاص قراردادی را بین خود به امضا رسانند تا با یاری یکدیگر شرکتی را تاسیس نمایند و به سود و منفعت دست پیدا کنند. شرکتی که شرکا انتخاب می کنند، می توانند به دو صورت تجاری و یا غیرتجاری باشد که شرکت های تجاری طبق قوانین تجارت به امور تجاری می پردازند ولی شرکت های غیر تجاری بیشتر به امور خدماتی پرداخته و جنبه تجارتی ندارند.

بطور کلی شرکت ها به ۷ قالب زیر قابل ثبت می باشند:

-شرکت سهامی (سهامی عام‌ و سهامی خاص)
-شرکت با مسئولیت محدود
-شرکت تضامنی
-شرکت مختلط غیرسهامی
-شرکت مختلط سهامی
-شرکت نسبی
-شرکت تعاونی
با توجه به پر کاربرد بودن قالب ثبت شرکت بامسئولیت محدود بسیاری از اشخاص شرکت خود را در این قالب به ثبت می رسانند. در این مقاله می خواهیم به نحوه چگونگی حقوق شرکا در این نوع شرکت بپردازیم، اگر اطلاعات کافی در این زمینه ندارید تا انتهای این مقاله مطالعه نمایید.

شاید ابتدا این سوال به ذهنتان برسد که اصلا شرکت بامسئولیت محدود چه نوع شرکتی است؟


طبق ماده ۹۴ قانون تجارت شرکت بامسئولیت محدود شرکتی است که شرکا در آن به امور تجاری پرداخته و سرمایه آورده هر یک به سهام تبدیل نمی شود در نتیجه مسئولیت شرکا به میزان مبلغ سرمایه در شرکت بستگی دارد یعنی زمانی که شرکت ورشکسته شود و نتواند جوابگوی بدهی باشد فقط سرمایه سهامداران از بین می رود و طلبکاران مابقی بدهی را از اموال شرکا نمی توانند به دست آورند. برای تشکیل این نوع شرکت به حداقل دو عضو نیاز است که در آن انتخاب بازرس اصل و علی البدل اختیاری می باشد. طبق ماده ۹۵ قانون تجارت هنگام نامگذاری باید واژه ی بامسئولیت محدود را بصورت خوانا و واضح در ابتدا و یا انتهای نام شرکت قید نمایید.
حقوق شرکا در شرکت بامسئولیت محدود عبارتند از:
حق نظارت:
در شرکت های بامسئولیت محدود مجمع فوق العاده و مجمع عمومی وجود دارد ولی انتخاب بازرس همانند شرکت سهامی الزامی نبوده و طبق ماده ۱۰۹ قانون تجارت در شرکت بامسئولیت محدود، نظارت و کنترل شرکا به تعداد شرکای شرکت بستگی دارد یعنی اگر شرکای تشکیل دهنده این شرکت کمتر از ۱۳ نفر باشد نظارت شرکت جنبه انفرادی دارد ولی حال اگر تعداد شرکا بیش از ۱۲ نفر باشد جنبه انفرادی نداشته و به وسیله ی جمع شرکا از طریق هیئت نظار، نظارت خواهد شد. این هیئت از طریق مجمع عمومی عادی انتخاب می شود که دوره اولیه ماموریت آن ها یکسال بوده و پس از اتمام آن دوره بعدی با توجه به اساسنامه مشخص می شود. عضو تشکیل دهنده هیئت نظارت حداقل سه نفر می باشد که این افراد باید از بین شرکا انتخاب شوند ولی در شرکت سهامی، بازرسان را خارج از سهامداران نیز می توان انتخاب نمود.
وظایف هیات نظار به شرح زیر می باشد:
-بررسی ذکر کردن تقویم سهم الشرکه در شرکت نامه
-پرداخت سرمایه نقدی و غیر نقدی شرکت را بررسی نمایند.
-زمانی که لازم و ضروری باشد شرکا را در مجمع عمومی فوق دعوت نمایند.
-طبق ماده ۱۶۸ قانون تجارت اعضای هیات نظار اسناد، دفاتر و صندوق را بصورت دقیق مورد بررسی قرار می دهند و هر ساله گزارشی را در این زمینه تنظیم می نمایند و آن را به مجمع عمومی ارائه می دهند و حتی اگر در تنظیم صورت دارایی اشتباهی رخ داده باشد را نیز در بین گزارش تهیه شده یاداشت می کنند و اگر اینکه افراد در چگونگی تقسیم منافع مخالف باشد پیشنهاد و دلایل خود را به مدیر می گویند.
حق رای:
بطور کلی طبق ماده ۱۰۷ قانون تجارت حق رای شرکا در شرکت بامسئولیت محدود به میزان سرمایه آورده آن ها بستگی دارد مگر اینکه در اساسنامه چیز دیگری بیان شده باشد. قابل ذکر است که شرکت بامسئولیت محدود تقسیم سهم الشرکه به صورت غیر نقدی توسط خود شرکا و با مسئولیت خودشان می باشد.
نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکت بامسئولیت محدود:
سهم الشرکه، میزان سرمایه گذاری شما در شرکت بامسئولیت محدود که میزان سهم هر یک از سهامداران در سود شرکت است را مشخص می کند. بعنوان مثال زمانیکه یکی از شرکا ۸۰ درصد از سرمایه شرکت را در اختیار داشته باشد بدون رضایت شرکا حق واگذار کردن سهم الشرکه خود را ندارد و انتقال این سهم به موجب سند رسمی امکان پذیر است.
حق بردن سود:
همانطور که در مقاله پیشین بطور مفصل به توضیح این مورد پرداختیم بین شرکا قراردادنامه ای تنظیم می شود که در آن اداره شرکت و سود و زیان را بین خود تقسیم نموده اند. اگر به قسمت اول ماده ۵۷۵ قانون مدنی توجه نماییم هر یک از شرکا به میزان سهم خود سود و زیان سهیم می باشد و با توجه به قسمت آخر ماده ۵۷۵ قانون مدنی شرکا نسبت به توافقی که می رسند می تواند یک یا چند نفر از آن ها سهم بیشتری داشته باشند قابل ذکر است که این قانون فقط مختص سود بوده ولی برای ضرر و زیان به نسبت سرمایه آورده تقسیم می شود.
حق اطلاع:
ماده ۱۰۹ قانون تجارت به بیان و تشریح کامل حق اطلاع و عمکرد حساب های شرکت می پردازد. همچنین در این ماده مقرر شده است که ماده ۱۷۰ در رابطه با شرکت های با مسئولیت محدود نیز رعایت خواهد شد و همچنین بیان شده که هرگاه فقط ۱۵ روز به تشکیل مجمع عمومی زمان باقی مانده هر شخصی که سهام آورده است خود و یا نماینده اش می تواند در مرکز اصلی شرکت حاضر شده و از طریق صورت دارایی، راپورت هیئت نظار و بیلان اطلاعات خود را کسب نمایند. شاید سوال پیش آید که طبق ماده ۱۷۰ حق اطلاع به چه دلیل می باشد می توان اینگونه پاسخ داد که صورت دارایی و بیلان شرکت باید سالی یکبار از جانب شرکا تایید شود که پس از مطالعه این قانون می توانیم دریابیم بیش تر در رابطه با شرکت مختلط سهامی بحث شده است که در این نوع شرکت تشکیل هیئت نظار ضروری است و فقط وجهه تمایز آن با شرکت بامسئولیت محدود وضعیت این نوع شرکت می باشد پس زمانی که مجمع عمومی نیز نباشد هر شریک در هر زمانی می تواند از حق اطلاع استفاده کند.


داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

نویسنده :درسا م
تاریخ:یکشنبه 3 تیر 1397-01:14 ب.ظ

هزینه های مربوط به ثبت برند

با ثبت برند و یا علامت تجاری افراد گامی بلند در راستای تمایز محصولات و خدمات خود با سایر شرکت ها بر می دارند و در اصل محصولات خود را صاحب شناسنامه و اعتبار زیادی می کنند. در این میان اما برخی فارغ از مخاطراتی که برای محصولات و خدماتشان بدون ثبت برند ممکن است اتفاق بیافتد اقدام به ثبت برند نمی کنند و برخی نیز مشکل عدم ثبت برند خود را هزینه های بالای ثبت برند اعلام می کنند.

اما با یک بررسی ساده متوجه می شوید که هزینه ثبت برند و علامت تجاری در قبال خدمات و ایمنی که برای محصولاتتان دریافت می کنید اصلا ارزشی ندارد.

ثبت برند هم بصورت حقیقی و هم بصورت حقوقی ممکن است و تعیین نرخ و هزینه ثبت برند هم ارتباط نزدیکی به نوع حقیقی بودن و یا حقوقی بودن ثبت برند دارد. صرف نظر از موضوع طراحی برند که کاملا شخصی است و هر فرد می تواند خودش و یا با استفاده از تخصص دیگران برندی را طراحی کند سایر هزینه های ثبت برند را می توان به شرح ادامه دانست.

  هزینه های ثبت برند برای مراحل قانونی که باید به حساب خاصی واریز شود
  هزینه چاپ دو نسخه روزنامه رسمی کشور که بسته به نوع آگهی تعیین می شود مثلا سیاه و سفید بودن و ابعاد آگهی ولی معمولا حداقل هزینه ثبت آگهی در روزنامه رسمی بالغ بر 250 هزار تومان بر اورد می شود.
  سایر هزینه ها که در ذیل به ان خواهیم پرداخت

هزینه ثبت خود برند

ثبت برند درست مانند سایر خدمات مرتبط با شرکت ها و موسسات بخش ها و قسمت های متفاوتی را شامل می شود. منظور اینکه شما باید برند خود را متناسب با پیشه و شغل خود و گروه محصولات و خدمات خود به ثبت برسانید. در واقع گروه و طبقات ثبت برند هم در هزینه نهایی ثبت برند تاثیر مستقیم دارد .

بصورت کلی هزینه ثبت علامت تجاری را باید در دو بخش کلی خلاصه کرد. قسمت اول که مرتبط با موضوع حق الزحمه ثبت توسط موسسه ثبت برند می باشد که این موضوع کاملا توافقی است و بسته به نوع موسسه حقوقی ممکن است متفاوت باشد .هر چند نوع برند و نوع ثبت مثل داخلی و بین المللی بودن ثبت برند هم در تعیین این میزان حق الزحمه قطعا تاثیر گذار است. موسسات حقوقی مانند موسسه حقوقی ویونا به دلیل اینکه دقیقا متناسب با عرف و هزینه های اعلامی از طرف سازمان ثبت اسناد و املاک کشور کار می کنند همیشه نرخ هایی مشخص و منصفانه را برای ثبت برند ارائه می کنند.

موضوع دوم هزینه های ثبت خود برند می باشد. هزینه های ثبت برند که ارتباطی به حق الزحمه موسسات ندارد را هزینه های دولتی ثبت برند می گویند. این قسم از هزینه ها با تعیین شماره حساب باید به حساب دولت و یا سازمان ثبت اسناد واریز شود.

از این دست هزینه ها می توان به هزینه ثبت اظهارنامه ، هزینه طبقات برند، هزینه روزنامه رسمی ، ثبت برند به ازا هر طبقه زیرا تعداد طبقات بر هزینه برند تاثیر گذار است، استعلام برند،اصلاح اظهار نامه ، رونوشت مصدق برند، و ... می باشد. همچنین باید  هزینه درج آگهی در روزنامه رسمی و یک روزنامه کثیر الانتشار را هم باید به این هزینه ها اضافه نمایید.

ضمن این که ثبت برند تنها در تهران انجام می شود و قبل از ارسال مدارک برای رسیدگی و تعیین هزینه ها برای کاهش میزان هزینه هها بهتر است از مشاورین حقوقی کار آمد استفاده شود. این مدارک و مستندات ابتدا باید در سایت اداره ثبت اسناد و املاک بارگذاری شود تا رسیدگی اولیه به ان انجام و سپس باید مدارک بصورت اصل و برابر اصل برای این سازمان پست سفارشی شود. از این رو هزینه های تمبر و پست سفارشی و ... و یا هزینه اقامت و رفت و آمد در صورتیکه در تهران ساکن نباشید در این لیست هزینه ها دیده نشده است.





داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

نویسنده :درسا م
تاریخ:یکشنبه 3 تیر 1397-01:05 ب.ظ

آشنایی با محدوده فعالیت انواع شرکت های تعاونی

به همان ترتیب که نمی توان انواع شرکت های تعاونی را از قبل تعیین کرد و این شرکت ها در صورت اقتضاء درهر زمینه ای ممکن است تشکیل گردند، حدود موضوع فعالیت های این شرکت ها را نیز نمی توان در قانون محدود کرد بلکه این شرکت ها می توانند درموضوعات مختلف که نسبت به آنها نیاز مشترک دارند فعالیت کنند

با این حال می توان به حدود فعالیت این شرکت ها به شرح زیر اشاره کرد :
• شرکت های تعاونی مصرف :
شرکت های تعاونی مصرف در زمینه هر نوع مواد مصرفی و خدمات مورد نیاز مردم ممکن است تشکیل گردند از جمله شرکت های تعاونی : انواع مواد خوراکی، پوشاک، کفش، مواد شستشو( انواع صابون ها، شامپوها، پودر و مایع ظرفشویی و از این قبیل) مواد بهداشتی و دارویی همچنین بعضی خدمات مثل گاز رسانی، برق، آب، لوازم خانگی، لوازم اتومبیل وغیره. هدف از تأسیس این نوع شرکت ها طبیعتاً کوتاه کردن دست واسطه ها و تعدیل قیمت ها است.
• شرکت های تعاونی تولید :
درکلیه مواد و کالاها و خدماتی که شرکت های تعاونی مصرف تشکیل می شود شرکت های تعاونی تولید نیز می تواند تشکیل گردد با این اختلاف که هدف از تشکیل شرکت های تعاونی تولید، هماهنگی بین تولید کنندگان کالا یا خدمات خاصی به منظور جذب مشتری و افزایش تقاضا از طریق حذف واسطه ها و ثابت نگه داشتن قیمت ها است‌‌.
• شرکت های تعاونی اعتبار :
شرکت های تعاونی اعتبار به طور معمول بین اعضایی که دارای حرفه مشترک می باشند یا همگی در سازمان بخصوصی اشتغال دارند تشکیل می گردد. اعتبار این صندوق ها نوعاً از طریق پرداخت حق عضویت، کمک های سازمان متبوع و اعتباری که بانک ها به صورت وام های طولانی مدت بدون بهره ( یا به بهره کم ) در اختیار آنان قرار می دهند تأمین می گردد.
خدماتی که این بانک ها ارائه می دهند عبارت است از :
1ـ وام های ضروری کوتاه مدت : مثلاً ( یک یا دو ماهه ) برای رفع مخطورات موقتی غیر قابل پیش بینی. ( که معمولاً مبلغ آن نیز اکثراً قابل ملاحضه نیست)
2ـ وام های ضروری دراز مدت : که مدت نیست شدن آن معمولاً بین یک تا ده ساله بوده و مبلغ آن نیز قابل توجه است.
3ـ وام های تکمیلی : بعضی مواقع این صندوق ها وام های تکمیلی برای خرید مسکن، لوازم زندگی و غیره نیز می پردازند.
4ـ خدمات جنبی : این صندوق ها می توانند از طریق بهره های اختیاری و کمک های بلاعوض وام گیرندگان خدمات جنبی وعمومی نیز به اعضاء بدهد (از قبیل دعوت های عمومی، هزینه های مربوط به تهیه جوایز وغیره).
• شرکت های تعاونی کشاورزی :
سیستم کشاورزی سنتی امروز دیگر جوابگوی نیاز دنیای امروز، با افزایش سرسام آور جمعیت، نیست. ولی مدرنیزه کردن کشاورزی نیز اولاً در قدرت همه کشاورزان نیست ثانیاً در صورتی که به صورت همگانی انجام شود موجب از بین رفتن دارایی کشاورزان شده و در دراز مدت به امر کشاورزی هرکشوری لطمه می زند. این کار ازعهده دولت ازطریق سازمان های دولتی نیز امکان پذیر نیست و تنها راه حل آن تشکیل شرکت های تعاونی کشاورزی است.
مدرنیزه کردن کشاورزی از طریق تعاونی ها مستلزم امور زیر است :
1ـ تمرکز کلیه زمین های زیر کشت یک منطقه تحت پوشش یک شرکت تعاونی.
2ـ تهیه بذر و کود مناسب برای کلیه زمین ها چه از لحاظ قیمت و چه از نظر نوع آن متناسب زمین و آب و هوا.
3ـ بررسی نوع زمین و آب و هوا و تعیین انواع کشت مناسب با زمین.
4ـ شخم زدن و آماده کردن زمین برای کشت (با توجه به اینکه این قسمت مستلزم استفاده از تراکتور و وسایل مدرن است و در صورتی استفاده از آن مقرون به صرفه است که در زمین به وسعت زیاد مورد استفاده قرار گیرد، ضرورت تعاونی بیشتر احساس می شود).
5ـ برداشت و جمع آوری محصول
6ـ طبقه بندی، خشک کردن، بهداشتی کردن، بسته بندی و آماده کردن محصول برای فروش یا صادرات.
7ـ تهیه و راه اندازی وسایل حمل و نقل مناسب برای انواع کالاها.
8ـ تأمین اعتبارات لازم برای تأمین نیازهای کشاورزان.
کلیه اقدامات از طریق یک یا چند شرکت تعاونی یا یک شرکت تعاونی چند منظوره انجام می گیرد‌.
• شرکت های تعاونی روستایی :
روستاهای ایران از موقعیت خاصی برخوردار هستند. از یک طرف عمده محصولات کشاورزی و زراعتی از طریق روستاها تأمین می گردد‌، از طرف دیگر به علت عدم دلسوزی و برنامه ریزی صحیح طی سالیان دراز مردم روستا در فقر و محرومیت به سر برده و دسته دسته به سوی شهرها مهاجرت می کنند. ادامه این وضع کشور را با خطر بسیار جدی از نظر کشاورزی مواجه خواهد کرد.
علت عمده مهاجرت روستاییان عدم امکان استفاده از حداقل نیازهای انسانی و اجتماعی از قبیل وسایل آموزشی، بهداشتی، درمانی و دسترسی به وسایل و امکانات زندگی است.
در روستاها به علت فقر مردم، بدون کمک دولت، نظارت مؤثر و مستمر سازمان های مربوط شرکت های تعاونی موفقیت کامل به دست نخواهند آورد.
با این حال زمینه تعاونی روستاها بسیار آماده است از قبیل :
1ـ تشکیل شرکت های تعاونی در زمینه فعالیت های مختلف.
2ـ تعاونی های اعتباری‌.
3ـ تعاونی های تولید و مصرف.
4ـ انواع تعاونی های دیگر در رابطه با نیازهای مختلف روستاییان.
• تعاونی های شیلات :
بسیاری از ساحل نشینان کشورها از طریق فعالیت های دریایی، مثل حمل و نقل کالا و مسافر، خرید و فروش و به خصوص صید از دریا زندگی می کنند. نیاز این گروه نیز، مانند روستاییان متنوع و فکرها واندیشه ها و مشکلات آنان نیز مشابه است.
نیاز تعاونی های این گروه می تواند به شرح زیر باشد :
1ـ تعاونی های حمل و نقل، خرید و فروش کالا و...
2ـ تعاونی های صیادان در زمینه وسایل صید دسته جمعی، طبقه بندی، بسته بندی، بازاریابی و فروش، اعتبار، مصرف و تولید و...
• تعاونی های فرهنگی :
این تعاونی ها می توانند در زمینه کلیه فعالیت هایی که جنبه آموزشی، هنری، تحقیقاتی، مطبوعاتی و... دارند به صورت شرکت تعاونی تشکیل و زمینه های توسعه و پیشرفت کار خود را در شرایط مناسب فراهم آورند.
آنچه در این نوشتارگفته شد درحقیقت اشاره مختصری به محدوده فعالیت بعضی از انواع شرکت های تعاونی بوده که به عنوان مثال گفته شد زمینه های متعدد دیگری نیز وجود دارد که برحسب مورد، مؤسسین باید نوع فعالیت و حدود آن را در اساسنامه خود تعیین کنند‌.



داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

نویسنده :درسا م
تاریخ:یکشنبه 3 تیر 1397-12:58 ب.ظ

ثبت برند به صورت اینترنتی

هر فردی که محصولی تولید کرده است برای شناخت و خرید مشتریان از آن محصول باید نامی انتخاب کند و به دنبال نام تجاری باشد. این امر باعث شناسایی محصول و متمایز شدن آن نسبت به سایر محصولات می‌شود. سمبل، طرح، نشانه، نام، علامت ترکیبی از نام تجاری و برند است. با ثبت برند و نام تجاری از کپی برداری سایرین جلوگیری می‌شود. امروزه صاحبان همه ی مشاغل برند خود را به ثبت رسانده اند و شاید به فکر ثبت برند دوم یا سوم و…. برای محصولات خود باشند. با توجه به ماده ۳۱ قانون ثبت اختراعات، طرحهای صنعتی و علائم تجاری حق انحصاری از یک علامت به شخصی اختصاص دارد که آن علامت را مطابق قانون ثبت کرده باشد. اگر علامت تجاری ثبت ممکن است شرکای رقیب با همان علامت و یا علامت شبیه به آن موجب گمراهی مشتریان گردند. ثبت برند یا علامت تجاری اصولاَ حل و فصل اختلافات حقوقی ثبت علامت را آسان‌تر می کند و دارنده صاحب علامت ثبت شده، در طرح دعوا می تواند از حق وحقوق خود دفاع کند.

ثبت برند به صورت اینترنتی

با توجه به اینکه ثبت برند از اهمیت بالایی برخوردار است ولی باید مراحل آن به درستی و به صورت صحیح پیش برود و انجام شود برای انجام ثبت برند اینترنتی شما می‌توانید با یک کارشناس ثبت برند گفت و گو کنید و در زمینه های ثبت برند اطلاعات داشته باشید و مشاوره بگیرید موسسه ی حقوقی تهران ثبت برای آسودگی خاطر شما تمام مراحل ثبت برند را برعهده می‌گیرد و شما را یاری خواهند کرد.
ده موردی که باید در مسیریابی برند از آن اجتناب کنیم:

۱-تبعیض
۲-خبرهای نادرست
۳-آماتورگرایی
۴-اشتباه در دستور زبان
۵-پست‌های تحریک‌کننده
۶-انجام ندادن کار پژوهشی
۷-پاسخ دادن مناسب
۸-رفتارهای فریبکارانه
۹-ماشینی شدن
۱۰- تلاش برای به دست آوردن پیروان جعلی
مراحل اینترنتی ثبت برند چگونه انجام می‌شود؟
_انتخاب نوع اظهار نامه
_وارد نمودن مشخصات کامل صاحب برند
_ بارگذاری مدارک
_تأیید اطلاعات در صورت عدم نقص و ایراد
_پرداخت هزینه اولیه ثبت به صورت اینترنتی
_دریافت شماره اظهارنامه
_ارائه پرونده به کارشناس مربوطه
_امضای نسخه ای که توسط کارشناس تأیید شده
_ارسال نسخه امضا شده همراه با مدارک مورد نیاز به آدرس مرکز
_رسیدگی نهایی کارشناس مربوطه بعد از ارایه مدارک و اعلام نتیجه
_واریز مبلغ نهایی ثبت بعد از رسیدگی و تأیید ثبت توسط متقاضی
_پیگیری نتیجه درخواست ثبت برند از طریق سامانه ثبت اسناد و املاک کشور
_انتشار علامت مزبور همراه باکلیه مشخصات در روزنامه رسمی بعد از قبول و تأیید متصدی شعبه ثبت علایم
در هنگام بررسی اظهارنامه ممکن است نتایج متفاوتی حاصل گردد:
۱- ابلاغیه رفع نقص
۲- ابلاغیه رد اظهارنامه
۳- ابلاغیه رد بخشی از موارد خواسته شده در اظهارنامه
۴-آگهی ثبت
مزایای ثبت برند:

-بین خود و رقبای تجاری خود تمایز ایجاد می‌کنید.
-اجازه استفاده از آن ها به اشخاص دیگر داده می‌شود و منبع مستقیم درآمد از محل حق امتیازها می‌باشند.
-در مراحل بازاریابی خود ثابت قدم و استوار می باشید و سماجت می کنید.
-خدمات خود را طبق نظر مشتریان ارائه می کنید تا محبوبیت علامت تجاری خود را به رخ رقبا بکشید.
-ثبت برند به شما ضمانت می دهد که مشتری ها می‌توانند محصولات را از یکدیگر تمیز دهند.
-ثبت برند به شرکتها این قدرت را می دهد که محصولات‌ هایشان را از یکدیگر متمایز کنند.
-ثبت برند برای ایجاد شهرت و وجه برای شرکت و محصول و خدمات شما محسوب میشود.
-پیام اصلی خود را در ذهن مشتریان مورد نظر خود ثبت می کنید.
-جزی مهم در موافقت‌ نامه‌های اعطای نمایندگی می باشد.
-امکان دارد که برند شما دارائی ازرشمند کسب و کار شود.
-شرکت ها را تشویق می‌ نمایند در حفظ یا بهبود کیفیت محصولات سرمایه‌گذاری نمایند.
-امکان دارد برند شما برای دریافت وام به شما کمک کند.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت برند:

مدارک موردنیاز ثبت برند به دو دسته شخصی حقیقی و شخصی حقوقی تقسیم می‌شود.
الف)شخصی حقیقی:
۱-کپی شناسنامه
۲-کارت ملی
۳-کپی کارت بازرگانی(در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد)
۴-کپی مجوز فعالیت(جواز تاسیس،پروانه ی بهره برداری،پروانه ی ساخت،جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هر گونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی )
۵- نمونه علامت تجاری در ابعاد ۱۰ در ۱۰
ب) شخص حقوقی:
۱-کپی شناسنامه
۲-کپی کارت ملی
۳-کپی روزنامه ی تاسیس و آخرین تغییرات شرکت(از آخرین تغییرات شرکت نباید بیش از دو سال گذشته باشد)
۴-کپی مجوز فعالیت(جواز تاسیس،پروانه ی بهره برداری،پروانه ی ساخت،جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هر گونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)
۵-کارت بازرگانی(در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد).
۶- مدارک دال بر فعالیت در رشته مربوط به عنوان مثال جواز اعلامیه تاسیس از صنایع یا پروانه بهره برداری صنایع یا پروانه ساخت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی یا پروانه کسب و … ارائه دهید.
۷-ده نمونه گرافیکی یا کپی یا تصویر علامت درخواستی حداکثر در ابعاد ده در ده سانتی متر ارائه دهید.
۸-در صورت سه بعدی بودن علامت ارائه علامت به صورت نمونه گرافیکی یا تصویر دو بعدی به نحوی که از شش زاویه متفاوت تهیه و در مجموع یک نمونه واحد را تشکیل دهند.
۹-در صورتی که متقاضی یا متقاضیان ثبت بخواهند به استناد تقاضای ثبت یا ثبت خارج از کشور از مزایای حق تقدم که حداکثر ۶ ماه زمان می‌برد، استفاده نمایند می‌بایست مدارک مربوط به حق تقدم را همزمان با واگذاری اظهارنامه یا حداکثر ظرف ۱۵ روز از آن تاریخ ارائه دهید.
۱۰-از ضوابط و شرایط استفاده از علامت جمعی و تاییدیه مقام صلاحیت دار نسخه ای تهیه کنید.
۱۱-رسید بعد از پرداخت هزینه های قانونی ارائه دهید.




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

نویسنده :درسا م
تاریخ:یکشنبه 3 تیر 1397-12:54 ب.ظ

ثبت تاسیس شعبه

در مورد ثبت شرکت و تأسیس شعبه دو گزینه مورد نظر است : گزینه 1: اگر ثبت شرکت و شعبه در زمان تأسیس (قبل از تأسیس) مورد نظر باشد در اظهارنامه ثبت شرکت در محل مخصوص آن بند 12 اظهارنامه ضمن قید نشانی شعبه، مدیر شعبه نیز مشخص می شود و در آگهی تأسیس نیز به آن اشاره خواهد شد. گزینه 2: اگر شعبه ای بعد از ثبت شرکت مورد نظر باشد ضمن اعلام مشخصات شخص و نماینده شعبه با توجه به اساسنامه ضمن ارائه روزنامه رسمی به اداره ثبت شرکتها و با قید موضوع در مجمع عمومی فوق العاده و در صورت تفویض اختیار به هیأت مدیره در جلسه هیأت مدیره تأیید و به اداره ثبت شرکتها تقدیم می گردد. توجه مهم: دفاتر شعبه در مركز اصلی شرکت پلمپ می گردد. شماره ثبت به شعبه تعلق نمی گیرد (و فقط در دفتر ثبت شعبات نوشته می شود شعبه و نمایندگی، مجوز فعالیت نمی خواهند چون مجوز اصلی را خود شرکت اصلی گرفته است. شعبه درخارج از كشور هم تشكیل می شود و تابع قانون تجارت بن الملل است. هر شرکت تا بی نهایت شعبه نیز می تواند داشته باشد. در صورتی كه آگهی تأسیس شعبه در روزنامه رسمی منتشر شده باشد برای ثبت شرکتها كافی است. محل ثبت شعبه در مركز اصلی شرکت است. چگونگی ثبت شرکت و تأسیس شعبه در شرکتهای خارجی: چگونگی تأسیس شعبه در كشورهای خارجی و بالعكس: یك شرکت خارجی كه در كشور خارجی به ثبت رسیده باشد می تواند در ایران دارای شعبه باشد این شعبه فقط در اداره كل مالكیت صنعتی تهران تأسیس می گردد .



داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

نویسنده :درسا م
تاریخ:یکشنبه 3 تیر 1397-12:52 ب.ظ

شرایط و مدارک لازم برای ثبت برند تخم مرغ

تخم مرغ یکی از مواد تشکیل دهنده اصلی در بسیاری از دستورالعمل های غذایی است. این ماده غذایی منبع خوبی از پروتئین، ویتامین ها و املاح ضروری است و می تواند از ابتلا به بسیاری از بیماری ها جلوگیری نماید.


اگر شما از افرادی هستید که می خواهید در این زمینه فعالیت نمایید، جهت توسعه بیشتر کسب و کار خود پیشنهاد می شود که برندی را تعیین و آن را به ثبت برسانید. برند یک حقوق انحصاری را برای کالا وخدمات ارائه شده ایجاد می کند که برای مشتریان و مخاطبان خود جلب اطمینان می کند. با ثبت برند از برند و همچنین صاحب آن و سرمایه اش محافظت می شود که این محافظت توسط مراجع قانونی انجام می شود. حفاظت از برند از ارائه خدمات نادرست و همچنین تلاش نابه جای رقبا و متقلبان و سود طلبان جلوگیری می کند.
برند در تمامی رشته های مشاغل مختلف با کالاهای متفاوت در زمینه های بازرگانی، تولیدی و خدمات قابل ثبت می باشد که می تواند به طور مستقیم بر روی کالای قابل عرضه اعتبار بخشی کند و انحصار و حمایت دولت را در پشتیبانی از صاحب برند به همراه داشته باشد. شایان ذکر است، ثبت علامت تجاری ( برند / مارک ) در ایران در اداره علامت تجاری ( در تهران ) انجام می شود.

شرایط ثبت برند تخم مرغ :

علائم انتخابی، باید دارای خلاقیت و ابتکار بوده و با سایر برندها وجه تمایز داشته باشد. همچنین علائم ، نباید باعث گمراه کردن مشتریان گردد و مشتریان را به اشتباه بیندازد. در صورتی که علامت قبلاَ به اسم دیگری ثبت شده و یا شباهت علامت با علامت دیگری که ثبت شده است به اندازه ای باشد که مصرف کنندگان عادی یعنی اشخاصی را که اطلاعات مخصوصی ندارند به اشتباه بیندازد قابلیت ثبت نخواهد داشت .
در کشور ما ، وفق بند الف و ب ماده 30 قانون جدید ثبت علائم مصوب 1386 ، تنها ثبت علائمی پذیرفته است که قابل روئت باشد و ثبت علائم تجاری صوتی ، بوها یا طعم های مختلف و هر گونه علائم غیر قابل روئت پذیرفته نیست.
بدیهی است به برندهایی که با قوانین نظم عمومی اخلاقی و عرف جامعه و حتی با هنجارهای یک جامعه مغایرت داشته باشند اجازه ثبت داده نخواهد شد .

مدارک لازم جهت ثبت برند تخم مرغ :
الف) شخص حقیقی:
1) کپی شناسنامه شخص متقاضی
2) کپی کارت ملی شخص متقاضی
3) کپی کارت بازرگانی(در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد)
4) کپی مجوز فعالیت (جواز تاسیس،پروانه ی بهره برداری،پروانه ی ساخت،جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هر گونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)
5) نمونه علامت تجاری در کادر 10 در 10
ب) شخص حقوقی:
1) کپی شناسنامه مدیر عامل شرکت
2) کپی کارت ملی مدیر عامل شرکت
3) کپی روزنامه ی  تاسیس و آخرین تغییرات شرکت(از آخرین تغییرات شرکت نباید بیش از دو سال گذشته باشد)
4) کپی مجوز فعالیت(جواز تاسیس،پروانه ی بهره برداری،پروانه ی ساخت،جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هر گونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)
5) کپی کارت بازرگانی(در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد)
6) یک نمونه از علامت مورد تقاضا(در کادر 10 در 10)
نکته : اگر شخصی اجازه استفاده از برند خود را بخواهد به شخص دیگری بدهد این کار را باید در اداره ثبت مالکیت صنعتی با به ثبت رساندن انجام دهد.



داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

نویسنده :درسا م
تاریخ:یکشنبه 3 تیر 1397-12:48 ب.ظ

تعریف و کلیات شرکت سهامی

بر طبق ماده یک لایحه  اصلاحی  قانون تجارت ،  شرکت سهامی شرکتی که سرمایه آن به سهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمی سهام آنها است . لذا مسئولیت دارندگان سهام فقط محدود به سهام آنهاست . سهام جزء حقوق مالی محسوب می شود و در حکم مال منقول می باشد و هم به صورت قهری و هم به صورت قراردادی قابلیت نقل و انتقال دارد (مواد 24، 39و 41 ل.ا.ق.ت) . لذا تشریفات نقل و انتقال سهام از موارد مهم مربوط به شرکت ها تلقی می گردد .


ازلحاظ نوع مالکیت سهام به دو دسته سهام بانام وسهام بی نام تقسیم می شود .  انتقال سهام با نام باید در دفتر ثبت سهام شرکت به ثبت برسد .
نکته: در صورت عدم رعایت تشریفات مذکور در ماده 40 ل.ا.ق.ت (ثبت انتقال سهام با نام در دفتر ثبت سهام شرکت) عمل حقوقی انتقال سهام در برابر شرکت و اشخاص ثالث قابل استناد نیست ، لکن بین طرفین معتبر است و خریدار می تواند الزام فروشنده را جهت انجام ترتیبات ثبت از دادگاه بخواهد .
نکته: مادام که تمامی مبلغ اسمی هر سهم پرداخت نشده صدور ورقه سهم بی نام یا گواهینامه موقت بی نام ممنوع است. به تعهد کننده این گونه سهام گواهینامه موقت با نام داده خواهد شد. شرکتهای سهامی شرکت تجارتی محسوب می شوند حتی اگر موضوع عملیات آن امور بازرگانی نباشد .

 

شرکت های سهامی به دو دسته تقسیم می شود : شرکت سهامی خاص و عام
شرکت سهام خاص: شرکتهای سهامی که تمام سرمایه آنها در موقع تاسیس منحصرا توسط موسسین تامین گردیده است . این گونه شرکت ها ، شرکت سهامی خاص نامیده می شوند (ماده 4 ل.ا.ق.ت) حداقل تعداد  سهامداران در شرکت سهامی خاص 3 نفر و حداقل  سرمایه در زمان تاسیس 1000000 ریال می باشد و سرمایه شرکت به سهام مساوی تقسیم می گردد ، در خصوص حداقل تعداد اعضاء هیات مدیره مقرراتی وضع نگردیده است . بر طبق نظریه حقوقی شماره 5156 /7 مورخ 13/7/1367 تعداد اعضای هیات هیات مدیره نمی تواند کمتر از 3 نفر باشد .

 

آشنایی با ارکان تصمیم گیرنده در شرکت های سهامی خاص
مجامع عمومی : شرکت های  سهامی دارای ارکان تصمیم گیرنده می باشند از جمله ارکان تصمیم گیرنده مجامع عمومی می باشد ، مجامع عمومی، ازاجتماع  سهامداران شرکت و مجموع اشخاصی است که شخصیت حقوقی شرکت را بوجود آورده اند. مجمع عمومی بالاترین مرکز قدرت شرکت و تعیین کننده مقررات آن می باشد.

 

 نقاط اشتراک مجامع عمومی:
نکته : برای تشکیل تمام مجامع عمومی آگهی دعوت (در روزنامه کثیر الانتشار شرکت)  لازم است .البته اگر در مجمعی کلیه صاحبان سهام حضور داشته باشند نیازی به انتشار آگهی در جراید نخواهد بود.
نکته : جلسات مجامع عمومی بوسیله یک رئیس، دو ناظر(  از بین سهامداران ) و یک منشی اداره می شود.صورتجلسه مجامع عمومی بوسیله شخص منشی تهیه شده و به امضاء هیات رئیسه می رسد.دعوت کنندگان مجامع عمومی به ترتیب عبارتند از: مدیران شرکت و بازرسان و اگر آنان هم به وظیفه خود عمل نکردند سهامدارانی که حداقل یک پنجم سرمایه شرکت را داشته باشند می توانند این کار را انجام دهند و اگر هیچکدام از افراد فوق الذکر نباشند هر صاحب سهم و ذینفعی می تواند از طریق ثبت شرکتها به آن مبادرت نماید.
حدود وظایف این مجامع با هم متفاوت است: مجمع عمومی موسس (تصویب اساسنامه، تعیین اولین مدیران و بازرسان و کلیه امور مربوط به تاسیس شرکت)؛ مجمع عمومی فوق العاده (اموری مانند انحلال شرکت و هر نوع تغییر در اساسنامه)؛ مجمع عمومی عادی (امور معمول و متداول شرکت بعهده این مجمع می باشد).
نکته : حد نصاب تشکیل مجمع عمومی از این قرار است : اول – در نوبت اول دارندگان بیش از نصف + دارندگان سهام باید در جلسه حضور داشته باشند در صورتی که در نوبت اول این میزان حاصل نشد در نوبت بعدی مجمع عمومی فوق العاده و موسس با حداقل یک سوم سهام شرکت تشکیل می شود و مجمع عمومی عادی با هر تعداد سهامی که مالکین آنها در جلسه حضور دارند.
 نکته : از لحاظ حد نصاب اخذ رای: در مجمع فوق العاده و موسس با دو سوم سهام حاضر در جلسه (نه کل سهام شرکت) در مجمع عادی نصف سهام حاضر در جلسه اعم از نوبت اول یا نوبت سوم بوده باشند.
    برخی از تصمیمات انواع مجامع عمومی و هیات مدیره شرکت های سهامی با توجه به صراحت قوانین تجاری در مراجع ثبت شرکت ها منعکس و اقدام ثبتی دارند و برخی دیگر از تصمیمات فاقد اقدام موثر در مراجع ثبت شرکت ها می باشد  .
موارد آگهی و اقدام موثر ثبت شرکت ها و سرفصل عناوین و تصمیمات مجامع عمومی و هیات مدیره یکی از ابهاماتی می باشد که با عنایت به پراکندگی موضوعات و تکالیف حوزه ثبت شرکت ها و عدم تصریح  و منجز بودن ، این تکالیف نیاز به معین نمودن و طبقه بندی جهت دسترسی آسان به آن دارد . لذا در این بخش به ذکر  مباحث مربوط به صلاحیت انواع مجامع عمومی و هیات مدیره شرکت های سهامی به شرح ذیل می پردازیم  :
مجمع عمومی موسس:
اولین اجتماع صاحبان سهام  در شرکت های سهامی برای تصویب اساسنامه و تعیین مدیران و بازرسان "مجمع عمومی موس" نام دارد. این مجمع قبل از تشکیل شرکت سهامی و در تمام مدت شرکت فقط یک بار تشکیل می شود و مرکب از کلیه موسسین و پذیره نویسان می باشد. حضور حداقل عده ای از پذیره نویسان که نصف سرمایه شرکت راتعهد نموده باشند در این مجمع ضروری است. اگر در دعوت اولیه اکثریت حاصل نشد مجامع عمومی جدید تا دو نوبت توسط موسسین دعوت می شود، مشروط به این که لااقل 20 روز قبل آگهی دعوت با قید دستور جلسه منتشر گردد. مجمع جدید با دارندگان حداقل یک سوم سرمایه معتبر می باشد و تصمیمات با اکثریت دو سوم آراء حاضرین اتخاذ می شود. اگر در مجمع عمومی سوم اکثریت مذکور حاصل نشد موسسین عدم تشکیل شرکت را اعلام می دارند (ماده 75 ل.ا.ق.ت).
نکته : با توجه به اینکه در شرکت سهامی خاص تشکیل مجمع عمومی موسس باستناد ماده 82 لایحه اصلاحی قانون تجارت الزامی نمی باشد لذا اولین مجمع تشکیل شده از لحاظ عرفی و ثبتی مجمع عمومی موسس تلقی می گردد . همچنین چنانچه تصمیمات مجمع عمومی موسس  مطابق با قوانین و مقررات صورت پذیرفته با لحاظ مقررات ثبتی می بایستی ، منجر به آگهی تاسیس شرکت گردد .

مجمع عمومی عادی:

اجتماع سالیانه صاحبان سهام برای تصویب حساب هاو تراز نامه  و تخصیص سود و زیان ، تعیین مدیران و بازرسان "مجمع عمومی عادی" نام دارد . هر صاحب سهمی، خواه سهم وی با نام یا بی نام باشد یا دارای سهم ممتاز باشد یا عادی، می تواند در مجمع عمومی  شرکت کند . این مجمع می تواند نسبت به کلیه امور شرکت به جز آن چه که در صلاحیت مجمع عمومی موسس و فوق العاده است (مثل موارد مذکور در مواد 83 و 42 ل.ا.ق.ت) تصمیم بگیرد . (ماده 86 ل.ا.ق.ت).گاهی در خلال سال مالی برای اتخاذ تصمیم درباره اموری که در صلاحیت مجمع عمومی عادی است (مواردی از قبیل حجر، فوت، استعفا یا سلب شرایط مدیر یا بازرس، موارد موضوع ماده 112 ل.ا.ق.ت و یا سایر موارد ) دعوت مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده ضرورت می یابد . این مجمع فقط از لحاظ زمانی فوق العاده است، اما از نظر نصاب و صلاحیت ها مشمول مقررات راجع به مجمع عمومی عادی می باشد .
مجمع عمومی فوق العاده :  هر گاه مورد فوق العاده ای برای شرکت پیش آید (برای مثال، شرکت بخواهد مدت خود را تمدید یا سرمایه را زیاد کند و یا تصمیم به انحلال بگیرد) مجمع عمومی فوق العاده تشکیل می شود  (ماده 83 ل.ا.ق.ت)
هیات مدیره شرکت های سهامی
بر طبق ماده 107 لایحه اصلاحی  قانون تجارت ، هر شرکت سهامی بوسیله عده ای از سهامداران  که قانون عنوان هیات مدیره به آنها داده است ، اداره می شود . هیات مدیره  ، مقام  تصمیم گیری و اجرایی شرکت می باشد .  انتخاب مدیران بوسیله مجمع عمومی عادی صورت می گیرد ،  اما اولین مدیران شرکت بوسیله مجمع عمومی موسس نیز می تواند انتخاب شوند.

شرایط هیات مدیره و مدیر عامل


    هیات مدیره در شرکت سهامی  تنها از بین سهامداران انتخاب می شوند .( ماده 107 لایحه اصلاحی قانون تجارت )
    هیات مدیره شرکت نباید ممنوعیت های قانونی اصل 141 قانون اساسی و مواد 111 لایحه اصلاحی قانون تجارت را داشته باشد .
     مدت تصدی آنها به میزانی است که در اساسنامه معین شده و حداکثر دو سال است و انتخاب مجدد آنان بلامانع است .
    هیات مدیره یا هر یک از مدیران قابل عزل هستند و مجمع  عمومی عادی می تواند آنها را عزل نماید.
    تعداد هیات مدیره در  شرکت سهامی عام نباید از 5 نفر کمتر باشد ولی بیشتر از 5 نفر طبق اساسنامه مانعی ندارد . در خصوص حداقل تعداد اعضاء هیات مدیره مقرراتی وضع نگردیده است هر چند که در نظریه حقوقی شماره 5156 /7 مورخ 13/7/1367 تعداد اعضای هیات هیات مدیره نمی تواند کمتر از 3 نفر باشد
    اشخاص حقوقی را می توان به مدیریت شرکت انتخاب نمود که در این صورت باید یک نفر را به نمایندگی دائمی خود جهت انجام وظایف مدیریت معرفی نماید . یک نفر نمی تواند اصالتا و وکالتا ( یا به قائم مقامی و نمایندگی ) به عنوان اعضای هیات مدیره  منصوب گردد .
    در صورت فوت یا استعفا یا سلب شرایط از یک یا چند نفر از مدیران ، اعضای علی البدل جای آنان را خواهند گرفت و در صورتی که عضو علی البدل تعیین نشده باشد و تعداد کافی جهت تصدی محل های خالی نباشد مجمع  عمومی عادی جهت تکمیل اعضا باید تشکیل شود.
    هر یک از مدیران باید مقدار سهامی را که در اساسنامه مقرر شده است دارا باشند این تعداد سهام نباید از مقدام سهامی که بموجب اساسنامه جهت دادن رای ضروری است کمتر باشد. این سهام برای تضمین خسارتی است که ممکن است از تقصیرات مدیران منفردا یا مشترکا بر شرکت وارد شود. سهام مزبور با نام بوده و قابل انتقال نیست.
    هیات مدیره در اولین جلسه خود از بین اعضاء یک رئیس و یک نایب رئیس تعیین می نماید .
    مدیر عامل نباید دارای ممنوعیت ماده 126 لایحه اصلاحی قانون تجارت راداشته باشد .
    سمت مدیرعامل مباشرتی است.  لذا مدیرعامل حق ندارد وظایف خود را از طریق دیگران (وکیل) انجام دهد

مدارک و مستندات جهت ثبت تأسیس شرکتهای سهامی خاص :
1- دونسخه اظهارنامه تکمیل شده با امضاء موسسین
2- دونسخه اساسنامه تکمیل شده با امضاء موسسین
3- تکمیل فرم تعیین نام به ترتیب اولویت نامهای پیشنهادی
4- اصل گواهی بانکی مبنی بر پرداخت سرمایه تعهدی ( حداقل 35% سرمایه ) در حساب شرکت در شرف تاسیس همراه با فیش پرداختی
5- اصل مجوز فعالیت از مراجع ذیربط درمواردی که ثبت موضوع نیاز به مجوز داشته باشد
6- تصویر برابر با اصل مدارک احراز هویت  از جمله صفحه اول شناسنامه  وکارت ملی سهامداران ، مدیران ، و بازرسان.
7- گواهی عدم سوء پیشینه جهت اعضاء هیأت مدیره ، مدیرعامل و بازرسان
8- دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی مؤسسین با امضاء  موسسین
9- دونسخه صورتجلسه هیأت مدیره با امضاء تمامی اعضای هیات مدیره
10- اصل وکالتنامه وکیل دادگستری در صورتی که ثبت شرکت توسط وکیل صورت پذیرد.
تکمیل و ارائه مدارک فوق مستلزم رعایت نکات ذیل می باشد:
الف: اظهارنامه ها ، اساسنامه بایستی تکمیل شده و به امضاء کلیه موسسین برسد. صورتجلسه هیأت مدیره نیز بایستی تکمیل شده و به امضاء هیأت مدیره منتخب مجمع عمومی مؤسسین برسد .
ب :گواهی بانکی پرداخت سرمایه تعهدی بایستی قبل از تعیین نام ارائه گردد.
د) مدارک احراز هویت:
1- اشخاص حقیقی داخلی:

    تصویر برابر با اصل شناسنامه و کارت ملی

2- اشخاص حقوقی داخلی:

    تصویر روزنامه رسمی آگهی تأسیس و آخرین آگهی تغییرات مدیران
    معرفینامه نمایندگی جهت نماینده سهامدار حقوقی جهت حضور در مجمع عمومی مؤسسین و همچنین در مواردی که نماینده مربوطه به عنوان عضو هیأت مدیره انتخاب شده باشد.
    ارائه تأییدیه توسط اعضای هیأت مدیره سهامدار حقوقی مبنی بر غیردولتی بودن .
    تصویر برابر با اصل شناسنامه و کارت ملی نماینده

3- اشخاص حقیقی خارجی:

    تصویر برابر با اصل گذرنامه
    اصل ترجمه رسمی گذرنامه از دارالترجمه رسمی

4- اشخاص حقوقی خارجی:

    تصویر برابر با اصل گواهی ثبت کشور ثبت کننده
    اصل ترجمه رسمی گواهی ثبت شخص حقوقی خارجی
    معرفینامه و همچنین تصویر برابر با اصل شناسنامه و کارت ملی نماینده
    چنانچه نماینده شخص حقوقی ایرانی باشد ارائه مدارک مذکور شق «2» بند «د» الزامی است.
    در متن صورتجلسه مجمع عمومی مؤسسین می بایستی عبارت « کلیه اعضای هیأت مدیره و بازرسان تعهد و اقرار می نمائیم که دارای سابقه سوء پیشینه کیفری نبوده و ممنوعیت های مندرج در اصل 141 قانون اساسی و مواد 111 و 147 لایحه اصلاحی  قسمتی از کانون تجارت نبوده و با امضاء ذیل صورتجلسه ضمن تأیید مفاد فوق بدینوسیله قبولی خودرا اعلام میداریم » و در متن صورتجلسه هیأت مدیره نیز بایستی عبارت « مدیرعامل شرکت تعهد و اقرار می نماید که دارای سابقه سوء پیشینه کیفری نبوده و مشمول ممنوعیت های مندرج در اصل 141 قانون اساسی و ماده 126 لایحه اصلاحی قسمتی از قانون تجارت نبوده و با امضاء ذیل صورتجلسه ضمن تأیید مفاد فوق قبولی سمت خودرا اعلام میدارد» درج گردد.

و - وکالتنامه وکلای دادگستری بایستی نافذ بوده و مدت اعتبار پروانه وکالت منقضی نشده باشد.
هـ - کلیه اوراق بایستی بصورت تایپی و بدون هیچگونه قلم خوردگی و لاک گرفتگی باشد .
ک - درصورت نقص هریک از مدارک از پذیرش خودداری می گردد.
در اجرای تبصره ماده 4 لایحه اصلاحی ، در شرکت سهامی عام عبارت: "شرکت سهامی عام" و در شرکت سهامی خاص عبارت "شرکت سهامی خاص" باید قبل از نام شرکت یا بعد از آن بدون فاصله با نام شرکت در کلیه اوراق و اطلاعیه ها و آگهی ها شرکت به طور روشن و خوانا قید شود .

 تفاوتهای شرکتهای سهامی خاص و شرکتهای با مسئولیت مخدود به شرح ذیل میباشد:
ـ در شرکت با مسئولیت محدود تعداد شرکاء حداقل 2 نفر و در شرکت سهامی خاص تعداد سهامداران حداقل 3 نفر می باشند .

2ـ حداقل سرمایه برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود و سهامی خاص یک میلیون ریال است .
3ـ درشرکت سهامی خاص حداقل 35% سرمایه باید نقدا دریکی از شعب بانکها تودیع و گواهی مربوطه ارائه و 65% درتعهد سهامداران باشد . در شرکت با مسئولیت محدود باید کل سرمایه تحویل مدیر عامل شرکت شده و مدیر عامل اقراربه دریافت نماید و ارائه گواهی بانکی دال بر انجام این امر ضرورت ندارد.
4ـ انتخاب بازرس اصلی و علی البدل درشرکت سهامی خاص اجباری ولی در شرکت با مسئولیت محدود اختیاری است .
5ـ مدت مدیریت در شرکت سهامی خاص حداکثر دو سال می باشد که قابل تمدید است و در شرکت با مسئولیت محدود مدیران شرکت برای مدت نامحدود انتخاب می شوند و همچنین مخیر خواهند بود که مدتی برای مدیران در اساسنامه شرکت مقرر دارند .
6ـ انتخاب روزنامه کثیر الانتشار درشرکت سهامی خاص برای درج آگهی های دعوت شرکت درسهامی خاص الزامی و در شرکت با مسئولیت محدود اختیاری است .
7ـ شرایط احراز حدنصاب درمجامع عمومی درشرکت سهامی خاص سهل تر ودر شرکت در مسئولیت محدود با توجه به نوع شرکت مشکل تر می باشد .
9ـ در شرکت سهامی خاص و بامسئولیت محدود شرکت در افزایش سرمایه اختیاری است.
10ـ سرمایه در شرکت با مسئولیت محدود به سهام یا قطعات سهام تقسیم نمی شود و شرکاء فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات می باشند .
11ـ مدیران در شرکت سهامی خاص الزاما بایستی سهامدار بوده یا تعداد سهام وثیقه مقرر در اساسنامه را تهیه وبه صندوق شرکت بسپارند . مدیران در شرکت با مسئولیت محدود  بصورت موظف یا غیر موظف که از بین شرکاء یا از خارج انتخاب می شوند انجام وظیفه خواهند نمود .
12ـ تقسیم سود در شرکت سهامی خاص به نسبت تعداد سهام و در شرکت با مسئولیت محدود به نسبت سرمایه شرکاء تقسیم خواهد شد و در شرکت با مسئولیت محدود می توانند در اساسنامه ترتیب دیگری برای تقسیم سود مقرر دارند .
13ـ حق رای در شرکت سهامی خاص به تعداد سهام در شرکت با مسئولیت محدود به نسبت سرمایه خواهد بود .
14ـ تقویم سهم الشرکه غیر نقدی در شرکت با مسئولیت محدود توسط شرکاء صورت می گیرد شرکاء دراین خصوص دارای مسئولیت می باشند . تقویم آورده غیر نقدی در شرکت سهامی خاص با کارشناسان رسمی دادگستری خواهد بود .
 



داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

نویسنده :درسا م
تاریخ:یکشنبه 3 تیر 1397-12:42 ب.ظ

طبقه بندی شرکت های تجاری

شرکت های تجاری با توجه به عملکرد و نحوه تشکیل، به دسته های مختلفی تقسیم بندی می شوند. که در هر یک از این دسته بندی ها به دلیل اهمیتی که این شرکت ها دارند در این مقاله قصد داریم به تعریف این شرکت ها و انواع آن ها بپردازیم زیرا برای ثبت شرکت در قالب های تجاری موجود باید با قواعد و قوانینی که در هر یک از این قالب ها وجود دارد آشنا باشید. پس برای کسب اطلاعات بیشتر و جامع در این زمینه با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

طبقه بندی شرکت های تجاری

طبقه بندی شرکت ها

شرکت های تجاری در دسته بندی های مختلفی قرار گرفته اند که معیارهای متفاوتی برای این تقسیم بندی وجود دارد هر یک از این معیارها عبارتند از:
۱٫طبقه بندی شرکت براساس نوع و قابلیت انتقال سهم شرکای شرکت
۲٫طبقه بندی شرکت های براساس مسئولیت هایی که شرکاء انجام می دهند.
۳٫طبقه بندی شرکت براساس طرز تشکیل شرکت.
۴٫تقسیم بندی براساس موضوع فعالیت شرکت
۵٫تقسیم بندی براساس صاحبان سرمایه
۶٫تقسیم بندی براساس تابعیت شرکت
یکی از قابل توجه ترین تقسیم بندی انواع شرکت های تجاری بر اساس نوع سهم شرکا می باشد در نتیجه به توضیح این دسته و شرکت هایی که در آن قرار دارد می پردازیم. طبق این دسته بندی شرکت ها به دو نوع شرکت‌های اشخاص و شرکت‌های سرمایه تقسیم می شوند.
شرکت اشخاص
شرکت های اشخاص به شرکت هایی گفته می شود که مقدار سرمایه موجود در شرکت تاثیری بر اعتبار شرکت ندارد در نتیجه نشان دهنده شخصیت خود شرکا و سهامداران با یکدیگر وهمچنین نحوه همکاری آنهاست که به شرکت اعتبار می بخشد. شرکت هایی که در قالب های تضامنی، نسبی و مختلط غیر سهامی به ثبت می رسند در دسته شرکت های اشخاص قرار می گیرند. در این شرکت ها، شرکا باید در مقابل اشخاص ثالثی که با شرکت همکاری داشته اند و یا طلبی از شرکت دارند پاسخگو باشند.
-شرکت تضامنی: شرکت تضامنی به شرکت هایی که برای انجام امور تجاری میان دو یا چند نفر تحت نام تضامنی تشکیل می شوند. گفته می شود که شرکا در این شرکت نسبت به تمام امور ضمانت می دهند به طوریکه اگر دارایی و سرمایه موجود در شرکت برای پرداخت بدهی کافی نباشد هر یک از شرکا و سهامداران شرکت مسئولیت پرداخت تمام بدهی را بر عهده دارد در واقع بنیانگذاران این شرکت ها در قبال تمامی بدهی های شرکت شخصا مسئول هستند و نسبت به آن ضمانت داده اند.
برای انتخاب نام شرکت های تضامنی، باید نام یکی از مالکان شرکت آورده شود.
-شرکت های نسبی: شرکت نسبی شرکتی است که با نام نسبی برای انجام امور تجاری و بازرگانی میان تعدادی سهامدار تشکیل می شود به طوری که مسئولیت هر یک از شرکاء به نسبت میزان سرمایه ای است که به شرکت آورده اند. در نامگذاری این شرکت باید حتما عنوان نسبی بودن شرکت و نام یکی از شرکا ذکر شود.
-شرکت های مختلط غیر سهامی: شرکت های مختلط غیرسهامی که از ترکیب و ادغام دو شرکت مسئولیت محدود و شرکت تضامنی تشکیل می شود. این شرکت نیز در زمینه تجاری و بازرگانی مشغول به فعالیت می باشد. این شرکت ها دارای دو نوع شریک تجاری هستند به طوری که برخی دارای مسئولیت محدود (شرکای مسئولیت محدود به نسبت سهامی که به شرکت وارد می کنند در امور و پرداخت بدهی های سهیم هستند) و برخی شرکای ضامن هستند. (شرکای ضامن در قبال تمام بدهی ها و قروض شرکت ضمانت می کنند و در جهت رفع آن تلاش می کنند.)
شرکت های سرمایه

در شرکت های سرمایه همانطور که از نام آن مشخص است میزان سرمایه و آورده سهامداران حائز اهمیت است و میزان اعتبار خود سرمایه گذار اهمیتی ندارد. در این شرکت ها مسئولیت هر یک از سهامداران به مبلغ اسمی و آورده ای که به شرکت وارد می کند بستگی دارد و در صورت ورشکسته شدن شرکت به دلیل ناتوانی در پرداخت بدهی، بستانکار نمی تواند از اموال شخصی سهامدار برای پرداخت طلب خود استفاده کند. این شرکت ها می توانند در دو دسته‌ی خصوصی و دولتی تاسیس می‌شوند. شرکت هایی که در قالب های سهامی خاص، سهامی عام و شرکت با مسئولیت به ثبت می رسند در این دسته قرار می گیرند.
-شرکت سهامی خاص: شرکتی تجاری است که سرمایه موجود در این شرکت به سهام تبدیل می شود و هر یک از شرکا به نسبت آورده ای که به شرکت واریز می کنند دارای تعدادی سهم می شوند در این شرکت وجود بازرس الزامی است.
-شرکت سهامی عام: در شرکت سهامی عام نیز سرمایه موجود در شرکت به سهام تقسیم می شود و هر یک از سهامداران دارای تعدادی سهم می شوند تفاوت این شرکت با سهامی خاص در این است که سهامداران برای تامین هزینه های شرکت می توانند سهام شرکت را به مردم عادی نیز بفروشند و از این طریق درآمدهایی را وارد شرکت کنند و قسمتی از سرمایه شرکت را تامین کنند.
-شرکت مسئولیت محدود: شرکتی است که میان ۲ و یا سهامدار تشکیل می شود. هر یک از این سهامداران تنها به میزان سرمایه‌ای که به شرکت وارد کرده اند در امور بدهی و قروض شرکت دخالت می کنند.
با توجه به شرایط و ویژگی هایی که هر یک از این شرکت ها دارند می توناید شرکت خود را با ارائه مدارک و شرایط موجود به ثبت برسانید. برای این امر می توانید از شرکت های ثبتی که در این زمینه به صورت حرفه ای فعالیت می کنند مشاوره بگیرید.



داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

نویسنده :درسا م
تاریخ:یکشنبه 3 تیر 1397-12:08 ب.ظ

روش ثبت شرکت

رویه عملی مراحل ثبت شركت : در اداره ثبت شرکتها ، فرم نمونه اسناد موجود است. می توان این فرم های نمونه را در اداره مذکور تکمیل کرده و ذیل تمام اوراق باید توسط همه شرکا (مؤسسین) امضا شود. سپس هزینه ای بابت تعیین نام به بانک واریز کرده و چند نام که واژه بیگانه نبوده، فاقد سابقه بوده و دارای معنا و مطابق با فرهنگ اسلامی باشد؛ انتخاب کرده و به «واحد تعیین نام» اداره مذکور معرفی و موافقت آن واحد را درباره نام تعیین شده اخذ کرده، سپس همه مدارک را به (قسمت پذیرش مدارک) اداره مربوطه تحویل و رسید دریافت گردد و موعدی برای گرفتن نتیجه تعیین میشود. امر تعیین نام، فقط در تهران انجام میشود و آنهایی که در سایر شهرها ثبت شركت میکنند نیز جهت تعیین نام به تهران معرفی میشوند تذکر1: اظهارنامه ثبت شركت از اوراق بهادار بوده که باید از اداره ثبت شرکتها تهیه شود. برای دریافت اظهارنامه مزبور باید تقاضانامه ای دایر بر قصد تأسیس شرکت تنظیم شود. تذکر2 :مرجع ثبت شرکتها در تهران (اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی) که از اداره ثبت اسناد و املاک است میباشد تذکر3: در خارج از تهران اداره ثبت اسناد و املاک» مرکز اصلی شرکت و نقاطی که اداره یا دایره ثبت اسناد وجود ندارد دفترخانه اسناد رسمی و اگر مرجع مذکور، وجود نداشته باشد دفتر دادگاه محل است تذکر4:درصورتجلسه مذکور نکات زیر درج میشود: زمان تشکیل جلسه، تصریح به اینکه اساسنامه، اظهارنامه و شرکت نامه به تصویب و امضا کلیه شرکا رسیده است تعیین و تصریح اعضا هیأت مدیره و مدت مدیریت آنها، تعیینِ دارندگانِ حق امضا اسناد تعهدآور، تصریح به اینکه اعضای مدیر با امضا صورت جلسه مذکور، قبول سِمت مینمایند.



داغ کن - کلوب دات کام
نظرات()